fredag 2. desember 2011

Prinsessefisk med pasta


Jentene elsker alt som er rosa. Den store diskusjonen nå er om ting har jentefarge eller guttefarge, og om pappa som er gutt har lov å spise rosa laks? Og om vi som er jenter har lov til å spise den grønne brokkolien. Her måtte mamma og pappa bryte inn og si at det finnes ikke jentefarger og guttefarger i middagen.

Dette er en enkel og kjapp hverdagsmiddag, jeg tror maten var på bordet 15 min etter at pastavannet hadde kokt opp!

250 gr fullkornsspaghetti
4 laksefileter a 125-150 gram
3 ss soyasaus
½ boks creme fraiche
¼ brokkoli
¼ squash
Litt purre
½ rød paprika
En neve grønne erter

Kok opp vann med salt og ha spaghettien i.

Skjær laksefiletene i terninger, finhakk purren, del brokkolien i små buketter, og squash og paprika i små biter.
Varm litt nøytral olje i en stor stekepanne, ha i laksen og rør litt rundt så den får stekeskorpe på alle sidene. Når laksen har stekt ett minutt eller to heller du over soyasaus og noen runder med pepperkverna. Ha grønnsakene i pannen og la det få noen minutter. Ha i et halvt beger creme fraiche og rør rundt.

Hell vannet av spaghettien, skvett litt god olivenolje over, og ha spaghettien i panna med fisken og grønnsakene. Vend det kjapt sammen, kvern litt pepper over, og server med masse parmesan.




Som en liten bisetning kan jeg jo nevne at diskusjonen fortsatte morgenen etter under frokosten:

Mammaaaaaa, vettdu, Rosa er JENTE farge. BLÅ og SVART er guttefarge!
"jahaaa" sier jeg. "Men jeg har på meg svarte sokker, blå bukse og hvit genser. Er jeg gutt da?"
Svaret kommer kjapt; Nei mamma, det er du ikke. For jeg så at du har på deg rosa truse idag!

Så jeg vet ikke helt om jeg vant frem med argumentasjonen min....

1 kommentar:

  1. Hehe...herlig. Hvordan får de små det for seg at rosa er jentefarge, mon tro? Vanskelig for oss foreldre å "kjempe imot" :-)

    SvarSlett